Кепканова Олена, психолог

Для досягнення максимального результату від дистанційного навчання важливо надавати учням постійну підтримку у навчанні та створювати ефективну культуру навчання. Для того, щоб вони брали активну участь у  роботі, здобували та вдосконалювали  свої навички дистанційного навчання, рекомендується пам’ятати про те,  що саме є пріоритетним і що  допомагає  засвоювати знання на традиційних уроках.  А саме – ми говоримо про рефлексію. 

Пропоную  декілька пропозицій, як організувати рефлексію того, чому ви навчаєтесь, і як ви себе почуваєте під час дистанційного навчання. 

1. Використовуйте проекти групової роботи в дистанційному навчанні.

 Надайте дітям можливості соціальної взаємодії і більше власного контролю над процесом навчання. Об’єднайте учнів у групи і дайте спільне завдання, в якому повинні вирішуватися реальні проблеми (вони можуть бути пов’язані з поточною ситуацією карантину). Це може бути:

– провести дослідження потреб або благополуччя однолітків під час карантину;

– організувати електронні дебати;

– створити думку про учнівське життя під час карантину;

– створити інструмент електронного навчання для будь-якого предмета;

– бути «господарем» електронного уроку.

 Запропонуйте ресурси для вивчення певної теми і дайте їм відповідальність за своє навчання

2. Задайте провокаційне запитання.

Найчастіше питання рефлексії уявляються добре продуманими. Учні думають, що вони знають все про предмет. Спробуйте спровокувати їх, використавши  провокаційні питання рефлексії,  або сформуйте ці питання в інший спосіб перед дистанційним уроком. 

3. Заохочуйте створення особистих блогів.

Почніть створювати особистий блог – це чудовий спосіб задуматися над тим, що ви навчаєтесь, як ви дізнаєтесь, чому ви навчаєтесь. Читання та обмін ідеями може бути цінним інструментом навчання, за допомогою якого учні допомагають одне одному, обмінюючись своїми думками. Блог, також, може стати стимулом навчання та більш глибокого усвідомлення отриманих знань. 

4. Використовуйте “Карти розуму”.

Надайте зображення на екрані на початку електронного уроку, яка чітко показує проблему. Попросіть учня поділитися своїми думками про те, які існують шляхи, що допоможуть вирішити цю проблему. Заохочуйте плани та кроки, які потрібно вжити для вирішення проблеми. Це хороша можливість стимулювати учнів до співпраці та поглиблення свого контенту. Ви також можете спочатку попросити учнів скласти особисті «Карти розуму», щоб потім поділитися з іншими або

5. Пам’ятайте про свою самооцінку.

Електронне навчання також вимагає підтвердження самооцінки не тільки учня а й самого учителя, щоб і ви і учні  розуміли, наскільки добре вони працюють, і чому  ще потрібно навчитися. Моніторинг та аналіз власного прогресу допоможе визначити сфери, в яких учні мають вдосконалювати свої знання.

6. Попросіть узагальнити досвід навчання.

Ця порада справді подвійна. Перший крок вимагає від учнів узагальнення змісту дистанційного навчання власними словами. Це допомагає дитині засвоїти найважливіші речі та покращити їх розуміння. Другий крок – заохотити учнів замислитися над своїм досвідом дистанційного  навчання. Ці питання викличуть певні позитивні емоції, що допоможе зберегти та запам’ятати знання. Узагальнення досвіду електронного навчання робить його більш особистісним.

7. Запрпонуйте виконати завдання, пов’язані з реальним світом.

Урок дистанційного навчання підкреслює застосування отриманих знань і навичок на практиці. Цей метод навчання такий, як і на  традиційному уроці, коли треба вміти «занурюватися» в реальні ситуації, щоб відчути свою реакцію на них. Наприклад, як дитина відреагує на неприємну ситуацію, коли двоє з його хороших друзів посварилися,  або що станеться, і якою буде його реакція,  якщо він буде інженером і виявить неточні розрахунки в формулах для побудови свого мосту.

Створюйте сценарії для учнів, в яких вони перемагають персонажів. Скористайтеся комп’ютерними іграми.

8. Спонукайте учнів зустрічатись з друзями, однокласниками онлайн для навчання, виконання певних завдань.

Карантин дає можливість розвинути цифрові навички учнів, але сучасному світу потрібні люди з навичками, яких ніколи не матимуть комп’ютери. Саме цьому вчитель може навчити  своїх учнів зараз: це емпатія, співчуття, повага, доброта, креативність та співпраця- ці соціально-емоційні навички є найважливішими зараз. Коли школи зачинені, єдине, що ми можемо зробити- спонукати до онлайн – співпраці: хай зустрічаються у відео конференціях, навчаються разом, проводять час – тільки  це зможе знизити рівень стресу в дітей.